چرا ساختار سایت مپ اهمیت زیادی دارد؟
شاید عبارت سایت مپ (Sitemap) را در زمینه طراحی وب سایت و سئو شنیده باشید. به گفته ی گوگل سایت مپ یک فایلی است که در دامنه ی اصلی وب سایت قرار میگیرد و اطلاعاتی در مورد محتوای وب سایت را در خود ذخیره میکند. این اطلاعات صفحات محصولات، سرویس ها، عکس و ویدیو و رابطه میان آنها را شامل میشود و برای موتور جستجوی گوگل بسیار حیاتی است. سایت مپ یکی از قواعد سئو در طراحی وب سایت محسوب میشود و اگر دارای ساختار درستی نباشد، میتواند ربات های گوگل را در کشف و شناسایی صفحات وب سایت شما سردرگم کند. برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد ربات های گوگل این مقاله را بخوانید. ساختار سایت مپ هم برای کاربران و هم برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه به آن میپردازیم.
چرا سایت مپ اینقدر برای گوگل اهمیت دارد؟
ساختار سایت مپ در فرایند crawling توسط ربات های گوگل بسیار تاثیرگذار است. ربات های گوگل وقتی به وب سایت شما پا میگذارند سعی دارند الگویی را از صفحات و دادهها کشف کنند. از این اگو تشخیص میدهند که وب سایت شما یک وب سایت فروشگاهی یا ارائه دهنده خدمات، آموزشی و … است. ارتباط میان صفحات در شناسایی محتوای وب سایت از مهمترین مولفه ها در گوگل است. رعایت سلسله مراتب آدرس ها در سایت مپ و مشخص کردن دسته بندی های کلی و فرعی تشخیص محتوا را برای ربات های گوگل تسریع میکند. در اینصورت این ربات ها میتوانند بیش از ۹۰ درصد از صفحات را به درستی crawl کرده و در نهایت در گوگل ایندکس کنند.
ساختار فایل سایت مپ و اطلاعات درون آن
سایت مپ فایلی با فرمت XML میباشد که درون آن تگ هایی از جمله <sitemap> و <url> وجود دارند. اولین تگی که باید در فایل سایت مپ گذاشته شود تگ xml است که شامل دو ویژگی ورژن و کدینگ (UTF8) میشود. تگ <urlset> پس از xml قرار میگیرد و شامل مسیر اطلاعاتی از جمله تصاویر، ویدیو ها و دیگر مسیر های اصلی در وب سایت میشود. تگ urlset فقط یکبار استفاده میشود و پس از آن تگ url گذاشته میشود که شامل تگ های loc ، lastmod و priority است. تگ url به تعداد مسیر های کلی وب سایت و دیگر فایل های xml اشاره میکند. مهمترین مولفه ساختار سایت مپ، که رعایت سلسله مراتب بود، در تگ های url مشخص میشود. بهتر است که فایلهای xml بخش های مختلف وب سایت ( که شامل اطلاعات زیادی هستند ) مانند صفحه ی محصولات را به xml های جداگانه تقسیم کرد. در ادامه این تگ ها با اطلاعات مربوط به هر کدارم را بررسی میکنیم.
- تگ <?xml> : این تگ در ابتدای فایل xml استفاده شده و شامل version و encoding=”UTF-8″ میشود. قرار دادن این تگ اجباری میباشد.
- تگ <urlset> : در این تگ مسیر اصلی سایت مپ در وب سایت و دیگر مسیر های اصلی با xmlns تعیین میشود. قرار دادن این تگ اجباری میباشد.
- تگ <url> : از این تگ برای هر کدام از آدرس بخشها استفاده میشود که شامل چند تگ زیر میباشد:
- <loc> : مکان سایت مپ های فرعی در این فایل قرار میگیرد. قرار دادن این تگ اجباری میباشد.
- <lastmod> : آخرین تاریخ بروزرسانی صفحه درج شده در تگ loc قرار دادن این تگ اجباری نیست.
- <changefreq> : تعیین میکند فرکانس تغییر صفحه موردنظر چقدر است. ( ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه یا هیچوقت ). قرار دادن این تگ اجباری نیست.
- <priority> : تعیین میزان اهمیت صفحات با قرار دادن این تگ برای ربات گوگل قابل فهم تر خواهد بود. ( محدوده ۰ تا ۱ را شامل شده و مقدار پیشفرض آن ۰.۵ است)
اهمیت قراردادن سایت مپ در فایل robots.txt
یکی از مهمترین راه های شناسایی سایت مپ در وب سایت قراردادن آن در فایل robots.txt میباشد. اگر با فایل robots.txt و کاربرد آن آشنا نیستید، میتواند اطلاعت مربوط به این فایل و ضرورت آن برای خزنده های گوگل را مطالعه کنید. ساختار فایل های robots.txt و sitemap.xml نباید در تداخل با همدیگر باشند. در غیر اینصورت اطلاعات متناقضی به گوگل ارسال میشود. یعنی اگر در فایل robots.txt صفحهای به عنوان ’’noindex’’ تعریف شده نباید در ساختار سایت مپ وب سایت قرار بگیرد.
کاربرد سایت مپ در ابزار گوگل وب مستر
قبلاً به تحلیل ابزار های گوگل که به Google Web Master Tools معروف اند و تأثیر آنها در افزایش رتبه وب سایت پرداختیم. این ابزار امروزه با عنوان Google Search Console شناخته میشوند و جزو ابزار های ضروری برای بهینه سازی سئو در وب سایت هستند. مهمترین کاربرد سایت مپ در گوگل کنسول تعیین سلسله مراتب صفحات و همینطور اهمیت آنها است. صفحاتی که نمی خواهید در جستجوی گوگل نمایش داده شوند نباید در ساختار sitemap قرار بگیرند. در ادامه با این صفحات آشنا میشویم.
چه صفحاتی را نباید در ساختار Sitemap قرار دهیم
اگرچه ربات های گوگل محدودیت های خود را برای ایندکس کردن همه ی صفحات بکار میبرند، اما قرار دادن صفحات غیر ضروری و بیاهمیت در ساختار sitemap، باعث میشود ربات های گوگل زمانی را صرف این صفحات هدر کنند که در آینده موجب کاهش بودجه کرال یا crawl budget برای صفحات مهمتر خواهد شد. شما میتوانید در مورد crawl budget در این مقاله بخوانید. بنابراین این صفحات را در ساختار سایت مپ قرار ندهید:
- صفحات با محتوا یا آدرس تکراری
- صفحاتی با عنوان noindex در robots.txt
- صفحاتی که ضرورتی برای سئو و گوگل ندارند ( صفحات ثبت نام، ورود یا پرداخت )
- صفحات دسته بندی و تگ ها
نحوه ی قرار دادن Sitemap XML در وب سایت
اگر کسب و کار خود را با طراحی اختصاصی وب سایت شروع میکنید می بایست بصورت دستی این فایل را طبق تگ های گفته شده ساخته و در مسیر اصلی وب سایت قرار دهید. این مسیر معمولاً با نام پوشه ی Public html در پنل مدیریت وب سایت ( هاست ) قرار داد. فقط کافی است که فایل sitemap.xml را درون این پوشه قرار دهید. اگر با پلتفرم های طراحی وب سایت آماده مثل وردپرس کار میکنید، نحوه ی قراردادن سایت مپ در وب سایت حتی سادهتر هم خواهد شد. با نصب افزونه های بهینه سازی سئو مانند Yoast SEO و All in One SEO از پنل مدیریت وردپرس این روند بصورت خودکار برای شما انجام خواهد شد.
ساختار HTML سایت مپ برای مسیریابی بهتر کاربران
تا اینجا به ساختار سایت مپ و اهمیت آن برای خزنده های گوگل پرداختیم. اما شاید برای شما نیز سؤال باشد که کاربران چطور میتوانند از این ساختار استفاده کنند؟ در جواب این سؤال باید بگوییم اگر مسیریابی یا Routing و قابلیت دسترسی به دسته بندی ها و صفحات در وب سایت شما به خوبی شکل گرفته باشد، اصلاً نیازی به تعریف sitemap برای کاربران نیست. اما اگر کسب و کار شما دسته ها و شاخه های زیادی را شامل میشود میتوانید از ساختار سایپ مپ برای نمایش به کاربران که با فرمت sitemap.html ایجاد شده نیز بهره ببرید. تنها تفاوت میان sitemap.xml و sitemap.html ظاهر آنها است که در ساختار HTML از استایل ها برای نمایش بهتر آدرسها به کاربران استفاده میشود.
چطور بفهمیم گوگل ساختار سایت مپ را میپذیرد؟
بهترین ابزار برای تست شناسایی کامل سایت مپ، ابزار گوگل کنسول میباشد. اگر ساختار فایل sitemap.xml برای گوگل قابل تشخیص باشد، پس از وارد کردن آدرس کامل این فایل به همراه دامین در گوگل کنسول با عبارت success مواجه خواهید شد و تعداد کل url ها مقابل sitemap نمایش داده میشود. همچنین سایت مپ باید از دامنه سایت هم در دسترس قرار بگیرد. روش دسترسی به سایت مپ از دامنه اصلی را در ادامه بررسی میکنیم.
روش دسترسی به سایت مپ از دامنه اصلی وب سایت
برای مشاهده سایت مپ از دامنه اصلی فقط کافیست عبارت /sitemap.xml را در ادامه آدرس وب سایت نوشته و وارد این آدرس شوید. در اینجا دقیقاً ترتیبی که در این فایل ساختهاید را مشاهده خواهید کرد. برای وب سایتهای ساخته شده با وردپرس نیز همین مسیر برقرار میباشد. شما متیوانید ساختار sitemap وب سایتهای پر بازدید از جمله سایت مپ دیجی کالا را در ادامه بررسی کنید.
• سایت مپ فروشگاه دیجی کالا
• سایت مپ وب سایت ورزشی ورزش ۳
• سایت مپ خبرگذاری خبری خبر آنلاین
دیدگاهتان را بنویسید