آشنایی با ابزار گوگل وب مستر، راز جستجو در گوگل
Google Webmaster Tools یا به اختصار GWT مجموعه ابزاری است که توسط گوگل ارائه شده و آمار، تغییرات و پیشنهاد هایی را در راستای بهبود وب سایت شما ارائه میکند. گوگل سرچ کنسول نام جدیدی است که گوگل برای پلتفرم خود انتخاب کرده است. الگوریتم ها و سیستم رتبه بندی گوگل بطور مرتب بروز رسانی شده و گوگل تغییرات ایجاد شده را گاهی بطور ماهانه و گاهی چند ماه یکبار بر روی عملکرد موتور جستجوی خود ارائه میکند. بر اساس همین تغییرات تعداد بازدید و رتبه شما ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. به همین علت گوگل ابزارهای مختلفی را برای آنالیز این تغییرات قرار داده است.
از بهترین وب سایتها در جستجوی گوگل باشید
اگر قصد سرمایهگذاری بر روی وب سایت خود را دارید، حتماً در تلاش هستید که از بهترین های جستجوی باشید. در این مقاله قصد داریم شما را در پیدا کردن راز جستجو در گوگل همراهی کنیم. گوگل و همچنین پلتفرم هایی مشابهی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنند به شما این امکان را میدهند تا یک وب سایت ایدهآل بسازید. از مهمترین مولفه هایی که موفقیت را برای وب سایت شما میسازد ساختار وب سایت شماست. نقشه ی سایت، موضوع کسب و کار، مخاطبین هدف و محتوای وب سایت از مواردی هستند که ساختار را تشکیل میدهند. این ربات ها مداوم وب سایت شما را بررسی میکنند و اگر ساختار قابل شناسایی باشد، در گوگل به شما امتیاز میدهند.
چطور از ابزار گوگل وب مستر استفاده کنیم؟
خوشبختانه استفاده از بسیاری از این ابزار رایگان است. اما ممکن است در برخی از ابزار های گوگل وب مستر با محدودیت جغرافیایی مواجه شوید. برای استفاده از ابزار وب مستر گوگل فقط به یک اعتبار سنجی بر روی وب سایت خود نیاز دارید. گوگل چندین روش را برای این اعتبارسنجی قرار داده است:
- اعتبارسنجی با آدرس (پیشنهادی) : در این روش گوگل یک فایل html در اختیار شما قرار میدهد که باید در فایل اصلی هاست خود کپی کنید. علاوه بر این میتوانید از گزینه ی html tag استفاده کنید و آن را در هدر صفحه ی اصلی وب سایت قرار دهید.
- دی ان اس رکورد: میتوانید نوع رکورد را مشخص کرده و متنی که گوگل در اختیار شما قرار میدهد را در تنظیمات DNS وب سایت خود ست کنید.
- گوگل تگ منیجر: اگر در وب سایت گوگل تگ منیجر پنل کاربری داشته باشید میتوانید با ایجاد یک اسنیپت container و با استفاده از Tag Manager container ID اعتبارسنجی را انجام دهید.
- گوگل آنالیتیکس: GA نیز از دیگر ابزارهای گوگل است که اگر پروفایل داشته باشید میتوانید توسط آن اعتبار سنجی را انجام دهید.
گوگل سرچ کنسول بهترین ابزار ارزیابی عملکرد وب سایت شما
گوگل سرچ کنسول یک پلتفرم جامع برای بررسی وب سایت شما است. گوگل تاریخچه تغییرات در وب سایت شما را از زمان ایجاد آن نگه داشته و به شما گزارش میدهد. از صفحات ایندکس شده تا صفحاتی که به هر دلیلی در صفحات جستجو نمایش داده نمیشود را میتوانید به همراه دلیل آن در گوگل سرچ کنسول ببینید. گزارش کلی از تعداد کلیک ها بر روی لینک های وب سایت شما، تعداد صفحات ایندکس شده و عملکرد وب سایت در دستگاه های مختلف را میتوانید در بخش overview مشاهده کنید. برای آشنایی کامل با قسمتهای مختلف گوگل سرچ کنسول اینجا را بخوانید.
گوگل ترندز بازار کسب و کار شما را تحلیل میکند
اگر صاحب کسب و کار هستید حتماً میدانید که انتخاب بازار هدف چقدر در موفقیت شما تأثیر میگذارد. با استفاده از ابزار Google Trend میتوانید میزان محبوبیت را با بررسی کلمات کلیدی هدف در کسب و کار خود و مقایسه آنها، میتوانید Trend یا چیزی که برای جامعه هدف شما اهمیت دارد را بررسی و طبق آن در کسب و کار خود هدف گذاری کنید. در گوگل ترندز با انتخاب محل جستجو، بازه زمانی، دسته بندی بر اساس کلمات کلیدی گروهها و نوع جستجو، بیشترین جستجو ها را در نمودار مشاهده کنید.
تمرکز بر کلمات کلیدی هدف در گوگل ادوردز
گوگل ادوردز با داشتن گروههای تبلیغاتی مختلف تجارت شما را به مخاطبان نشان میدهد. اگر کسب و کار شما ساختار مناسبی پیدا کرده و کاربران روزانه از آن بازدید میکنند، میتوانید بر روی تبلیغات کلیکی در گوگل سرمایهگذاری کنید. گوگل ادوردز با گرفتن کلمات کلیدی هدف و کیفیت وب سایت، به آگهی شما امتیاز میدهد.
گوگل بیزینس شناسنامه ی تجارت شما
هر کسب و کاری نیاز به داشتن شناسنامه ای کامل است. آدرس فیزیکی در نقشه، شماره تماس، زمینه فعالیت و ساعات کاری از مواردی هستند که پروفایل شما را در گوگل بیزینس تشکیل میدهند. گوگل با دسترسی به اطلاعات تجاری شما میتواند اسنیپت های بیشتری را از جمله گراف دانش در صفحات جستجو به شما اختصاص دهد.
توسط گوگل تگ منیجر ساختار هایی بینظیر بسازید
تگ ها یا اسکریپت ها قطعه کد هایی هستند که توسط گوگل مدیریت شده و اعتبارسنجی میشوند. تگ منیجر از سال ۲۰۱۲ فعالیت خود را آغاز کرد و امروزه شامل تگ هایی است که ویژگیها و تحلیل های مختلفی را در اختیار کاربران قرار میدهد. استفاده از کد های اسکیما یا فیچر اسنیپت ها نیز به راحتی با این تگ ها قابل پیادهسازی هستند. با استفاده تگ منیجر میتوانید سرویس های موردنیاز از جمله فایربیس گوگل و انواع ابزار دیجیتال مارکتینگ را به وب سایت خود اضافه کنید.
در گوگل پیج اسپید صفحات خود را سریعتر کنید
پلتفرم گوگل پیج اسپید به شما این امکان را میدهد تا آماری از سه مولفه حیاتی وب ( LCP, FID, CLS ) و دیگر مولفه های تاثیرگذار بر سرعت لود شدن صفحه اصلی وب سایت را ارائه کند. همچنین امتیازی از صفر تا ۱۰۰ به کارایی، قابلیت دسترسی، تجربه کاربری و سئو میدهد. در انتها میتوانید پیشنهاد ها و خطا هایی که در صفحات مشاهده شده را بررسی و برای رفع آنها اقدام کنید.
با گوگل آنالیتیکس نیاز بازدیدکنندگان را بهتر بشناسید
همانطور که از نام آن مشخص است، ابزاری است برای تحلیل بازدید های وب سایت شما. اگر از رفتار کاربران در وب سایت خود آگاه شوید میتوانید تمرکز خود را بیشتر بر روی بخش هایی بگذارید که مخاطبان را جذب میکند. تعداد بازدید ها در روز، زمانی که کاربران در وب سایت شما صرف میکنند، بیشترین بخش هایی که کلیک میکنند و حتی محتوایی که بیشتر نظر آنها را جلب میکند در گوگل آنالیتیکس قابل بررسی است. برای وب سایت های فروشگاهی میتوانید روند تبدیل کاربران به مشتریان را تقویت کنید. این گزارش ها در بازه های انتخابی شما قابل تنظیم هستند. از مهمترین قسمتها در این ابزار بهبود نرخ بازگشت کاربران یا bounce rate میباشد.
دیدگاهتان را بنویسید