چطور در توفان اپدیت الگوریتم گوگل ثابت بمانیم
شاید وب سایت شما نیز تجربه افت ناگهانی عملکرد و رتبه را در موتور جستجو گوگل داشته باشد، در این مواقع بسیاری از صاحبان کسب و کار دست به بررسی اسپم بودن لینک های سایت و تغییر استراتژی سئو در وب سایت خود میزنند. اما همیشه مشکل از وب سایت شما نیست. این گوگل است که خود را بروز میکند. ثابت ماندن در توفان آپدیت الگوریتم های گوگل به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها تولید محتوای مناسب و رعایت اجزای حیاتی در وب سایت است. در ادامه با استراتژی گوگل برای الگوریتم و آپدیت های موتور جستجو بیشتر آشنا میشویم.
چرا باید با الگوریتم های گوگل آشنا شویم؟
برای سالم رد شدن از طوفان تغییرات گوگل نیاز داریم که با عملکرد اپدیت های گوگل آشنا شویم. تغییرات گوگل برای بهبود تجربه کاربران از جستجو در گوگل اعمال میشوند. این تغییرات بر روی همین الگوریتم ها اعمال میشوند. آپدیت یا تغییرات گوگل به دو دسته ی اصلی و فرعی تقسیم میشوند. مسلماً تغییرات بزرگ گوگل تأثیر بیشتری بر رتبه وب سایت میگذارند و معمولاً این تأثیرات منفی و کوتاه مدت هستند. به خاطر داشته باشید که این تأثیرات منفی فقط مربوط به تجارت الکترونیک شما نمیشود و در سراسر دنیا با این تغییرات هر از گاه گوگل در مدت زمان کوتاه به مشکل میخورند.
سیستم رنکینگ اتوماتیک در گوگل
تمام تغییراتی که بر روی صفحات ایندکس شده در نتایج جستجو گوگل اعمال میشوند توسط سیستم رتبه بندی یا رنکینگ گوگل صورت میگیرد. اجزای تشکیلدهنده در سیستم رنکینگ گوگل معنا، ارتباط بین محتوا، کیفیت، قابلیت استفاده صفحات (سازگاری با دستگاه های مختلف) و تنظیمات جستجو کاربران میباشد. گوگل با استفاده از این سیستم عملکرد صفحات را بررسی کرده و رتبه سایت و صفحات را در گوگل جا به جا میکند. تشخیص اسپم و نکات کلیدی محتوا در صفحات از دیگر وظایف این سیستم میباشد.
با انواع آپدیت های گوگل آشنا شوید
آپدیت های گوگل همیشه زمان مشخصی ندارند. برخی از آپدیت های ضروری توسط گوگل اعلام میشوند و اقدامتی که نیاز به توجه دارند هشدار داده میشوند. اگر نگاهی به تاریخچه آپدیت های گوگل بیندازیم، برخی اپدیت ها تغییرات ناچیزی را اعمال میکنند که هر چند ماه یکبار توسط گوگل اعمال شده و برخی از آنها با عنوان آپدیت هسته مستقیماً بر روی الگوریتم های اصلی اعمال میشوند که معمولاً سالانه هستند. در ادامه مهمترین آپدیت های گوگل را بررسی میکنیم.
اپدیت جلوگیری از محتوا و صفحات اسپم
یکی از مهمترین مسائل در سیستم گوگل توقف و حذف وب سایتهایی است که با ایجاد لینک های اسپم سعی دارند مخاطبان بیشتری را به هر قیمتی شده به سمت خود بکشانند. این وب سایتها در گذشته با ایجاد لینک های تو در تو و محتوای تحریک کننده ( نامناسب) کاربران زیادی را جذب میکردند. اما با پیشرفت عملکرد سیستم رنکینگ گوگل این فعالیتها دیگر امکانپذیر نمی باشد. گوگل با استفاده از Spam Brain یا سیستم هوشمند تشخیص اسپم که بر پایه هوش مصنوعی پیادهسازی شده این وب سایتها را تشخیص داده و حذف میکند. درصورتیکه گوگل لینک های اسپم را تشخیص دهد، هر جایگاهی که وب سایت توسط آنها کسب کرده، از بین خواهد رفت. شما میتوانید در مورد مواردی که شامل اسپم میشوند در این مقاله بخوانید.
اپدیت افزایش رتبه محتوای مناسب
محتوای مناسب یا Helpful Content از مهمترین عوامل برای رنکینگ در سیستم گوگل میباشد. در این نوع از تغییرات، سیستم رتبه بندی خودکار گوگل، رضایت کاربران از محتوای تولید شده را در اولین قرار داده و صفحات سایت را امتیاز دهی میکند. گوگل به این معتقد است که محتوای شما در اولویت باید کاربر پسند باشد تا موتور جستجو پسند!
آپدیت بررسی تخصصی محصول
Product Review Update یا تغییرات مربوط به توضیحات تخصصی محصولات از دیگر آپدیت های گوگل میباشد که مرتبا اعمال میشود. در این تغییرات، وب سایتهایی که به تولید محتوای تخصصی محصول توسط کارشناسان پرداخته اند، بها میدهد. گوگل میتواند تخصصی بودن محتوای شما را تشخیص داده و با توجه به اینکه کاربران چطور به این محتوا واکنش نشان داده اند، به صفحات شما امتیاز داده و در نتایج جستجو نمایش دهد.
اپدیت هسته، مهمترین تغییرات گوگل
چندین بار در سال گوگل دست به Core Update یا تغییرات در هسته میزند. منظور از هسته، الگوریتم های جستجو گوگل است. این تغییرات سبب بیشترین تغییرات ناگهانی در رتبه وب سایتها هستند. صاحبان کسب و کار گاهی شاهد تغییر جایگاه یک صفحه از صدر صفحه ی اول جستجو به آخرین نتیجه صفحه یا حتی صفحه دوم بوده اند! اما معمولاً پس از گذشت زمانی کوتاه رتبه سایت باز خواهد گشت.
چرا جایگاه سایت و صفحات پس از آپدیت های بزرگ تغییر میکند؟
مسأله تغییر جایگاه وب سایت پس از تغییرات اساسی در الگوریتم های جستجو گوگل چالشی است که گوگل هنوز جواب دقیقی برای آنها ارائه نکرده است. چیزی که گوگل در اختیار ما قرار میدهد، رعایت اجزای حیاتی وب و توجه به نیاز کاربران برای بازگشت به جایگاه در صفحات جستجو میباشد. شما میتوانید مهمترین نکات سئو را برای تولید محتوای مناسب در این مقاله بخوانید. همینطور میتوانید با استفاده ابزار های گوگل وب مستر تاریخچه تغییرات را در وب سایت خود بررسی کنید.
مهمترین الگوریتم های گوگل کدامند؟
تا اینجا از واژه الگوریتم بسیار استفاده کردیم. اما الگوریتم به چه معنا است؟ الگوریتم به قطعه کد هایی با حجم بالای کد نویسی گفته میشود که قادر هستند عملکردی را در ابعاد بالا در یک سیستم پیادهسازی کنند. الگوریتم های گوگل از هوش مصنوعی استفاده میکنند و نام آنها اکثراً از حیوانات گرفته شده است. در زیر میتوانید پر کاربرد ترین الگوریتم های گوگل را در ده سال گذشته مشاهده کنید.
- الگوریتم کافئین گوگل در سال ۲۰۱۰
- الگوریتم پاندا در سال ۲۰۱۱
- الگوریتم پنگوئن در سال ۲۰۱۲
- الگوریتم طرح بندی صفحات در سال ۲۰۱۲
- الگوریتم Rank Brain ( هوش رتبه بندی ) در سال ۲۰۱۵
- الگوریتم مرغ مگس خوار در سال ۲۰۱۳
- الگوریتم PAYDAY LOAN در سال ۲۰۱۳
- الگوریتم گورخر گوگل ۲۰۱۳
- الگوریتم کبوتر گوگل سال ۲۰۱۴
- الگوریتم MOBILE GEDDON در سال ۲۰۱۵
- الگوریتم Medic در سال ۲۰۱۸
- الگوریتم BERT گوگل در سال ۲۰۱۸
- الگوریتم Mobile First Index در سال ۲۰۱۹
- الگوریتم E-A-T در سال ۲۰۱۹
- الگوریتم MUM در سال ۲۰۲۱
اگر نگاه کلی به تاریخچه الگوریتم های گوگل بیندازیم متوجه میشویم که در سال های گذشته گوگل توجه خود را بر روی حذف و متوقف کردن وب سایتهایی کرده که اسپم بوده یا از روش های سئو کلاه سیاه استفاده کرده اند. اما بیشترین تمرکز گوگل در سال های اخیر بر روی بهبود تجربه کاربری، محتوای پرکاربرد و عملکرد صفحات بر روی دستگاه های همراه بوده است. برای آشنایی بیشتر با این الگوریتم ها، این مقاله را مطالعه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید