تولید محتوا و سئو، سکوی پرتاب به صفحه اول گوگل
صفحه اول گوگل، جایی که مقصد نهایی دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. وب سایتها در هر زمینهای که فعالیت میکنند، نیاز به دیده شدن دارند. تولید محتوا و سئو از جمله روشهایی است که امروزه بسیاری از کسب و کار ها بر روی آن سرمایهگذاری میکنند. محتوایی مناسب میتواند مانند سکوی پرتاب برای وب سایت شما به سمت مخاطب هدف باشد.
تعریف سئو و انواع محتوا
سئو واژهای است که بدون شک در دنیای مجازی بارها با آن مواجه شده اید. سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی موتور جستجو میباشد. اما بطور کلی روشی برای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی است. از سئو در بهینه سازی محتوای وب سایت و شبکههای مجازی استفاده میشود. محتوا میتواند بصورت متنی، صوتی، ویدیویی و گرافیکی تولید شود. و بهینه سازی سئو در انواع محتوا صورت میپذیرد.
بهینه سازی محتوای متنی در دیجیتال مارکتینگ
در تولید محتوای متنی اولین چیزی که مورد اهمیت قرار میگیرد کلمه های کلیدی یا کلیدواژه ها هستند. کلیدواژه ها باید طوری انتخاب شوند که پیوستگی را در متن ایجاد کنند. پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط از اولین قدمها در تولید محتوا است و اگر بصورت حرفهای صورت پذیرد محتوایی ارزشمند را خواهد ساخت. کلمات کلیدی نسبت به درجه ی سختی، میزان سرچ و ترافیک ماهانه وب سایت در ابزار گوگل وب مستر تحلیل میشوند. در ادامه به مهمترین اصول تولید محتوا میپردازیم.
اصول سئو در تولید محتوای مناسب
مهمترین اصل در تولید محتوا، تشخیص نیاز مخاطب و پاسخ به آن است. محتوایی که اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار داده یا سؤالات آنها را پاسخ میدهد توسط گوگل رتبه ی خوبی دریافت میکند. محتوای ویدیویی در میان مخاطبان در هر موضوعی ارزش بالایی دارد و ترکیبی از انواع محتوا در یک صفحه میتواند مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. موارد مهم دیگری نیز در تولید محتوا وجود دارد که در زیر به آنها اشاره میکنیم:
اصول سئو در تولید محتوای گرافیکی
- محتوای جذب کننده با طیف رنگی
- تولید اینفوگرافیک های دربرگیرنده عناوین
- استفاده از المنت های گرافیکی مرتبط با موضوع
اصول سئو در تولید محتوای ویدیویی
- بازه زمان کوتاه ویدیو
- راهکاری به نیاز مخاطب
- طراحی کاور ویدیو
- ایجاد کپشن مرتبط و قسمت دیدگاه کاربران
اصول سئو در تولید محتوای متنی
- انتخاب کلید واژه های مرتبط
- انتخاب عنوان ها و پاراگراف بندی متن
- بهینه سازی توضیحات متا با کلمات کلیدی هدف
- توضیح عکس ها یا ( Alt-Image Text )
- استفاده از لینک های داخلی و خارجی ( بک لینک)
مخاطب هدف شما چه کسانی هستند؟
در موضوعاتی که بررسی شد، از مخاطب هدف صحبت کردیم. یکی از مهمترین قدمهایی که قبل از تولید محتوا باید به آن توجه کرد سلیقه و علاقه مخاطب شماست. وب سایت شما در هر زمینهای که فعالیت میکند مخاطبان خاص خود را دارد. این مخاطبان نیاز هایی دارند که به دنبال بهترین وب سایتها برای رفع آنها هستند. و شما باید رفتار و ویژگی مخاطبان هدف خود را تحلیل کنید. میتوانید با تحلیل رقبا، کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران و نظرات آنها روی نیاز مخاطب تمرکز کنید.
بهترین وب سایتها در صفحه اول گوگل
بررسی وب سایتهایی که با مهندسی محتوا مدت هاست جایگاه ثابتی در صفحه ی اول گوگل دارند، ایدههای خوبی را در اختیار شما قرار میدهد. نمونههایی از این وب سایت ها از لحاظ بهینه سازی محتوا در زیر نام برده شده اند:
- وب سایت کارلنسر در زمینه جذب کسب و کار ها
- یکتانت در زمینه تبلیغات کلیکی، سئو و دیجیتال مارکتینگ
- دیجیاتو وب سایت خبری در زمینه فناوری اطلاعات
- دیجی کالا مگ مجله ی دیجی کالا با مطالب کاربردی در زمینه های مختلف
- مجله پزشکی دکتر سلام با مقالاتی در زمینه پزشکی کاربردی
- سایت چطور ارائه مطالبی برای یادگیری در دسته بندی مختلف
گوگل چطور محتوای خوب را تشخیص میدهد؟
روزانه بیش از ۲۵۰ هزار وب سایت در سراسر دنیا ساخته میشوند و هر کدام تغییراتی را در صفحات خود ایجاد میکنند. گوگل با استفاده از ربات های خود، که crawler یا خزنده نام دارند، مرتب صفحات وب سایت شما را بررسی میکند. صفحاتی که دارای استاندارد های لازم و مشکلات فنی نباشند، ایندکس میشوند. ( در نتایج جستجو نمایش داده میشوند). در مرحله ی بعد، این صفحات رتبه بندی شده و بهترین محتوا از این میان در صفحه ی اول موتور جستجوی گوگل نمایان میشود.
محتوای ساختار یافته، فضای بیشتر در صفحات جستجو
ربات های گوگل علاوه بر بررسی استاندارد های لازم، صفحات را از لحاظ ساختار نیز تحلیل میکند. ساختار هایی تعریف شده که انواع محتوا میتواند در آنها قرار گیرد. تعدادی از معروف ترین ساختار ها عبارتند از:
- متحوای جدولی
- ساختار پرسش و پاسخ ( سؤالات متداول)
- لیست ها و بولت پوینت
- ساختار ویدیویی
تعداد ساختار ها برای محتوای متنی، ویدیویی و گرافیکی زیادی توسط گوگل تعریف شدهاند و در صورتیکه محتوای صفحات شما در قالب هر یک از آنها قرار گیرد، فضای بیشتری در صفحه جستجو به وب سایت شما تخصیص داده شده. و در نتیجه مخاطبان بیشتری وارد صفحات شما میشوند. با ساختار های محتوا بیشتر آشنا شوید.
وب سایت خود را با سرمایه ای پایدار بنا کنید
محتوای وب سایت شما سرمایه ای است که میتواند بطور قابل توجهی بازدید و بازخورد صفحات را افزایش دهد. از مزیت های محتوا قابلیت بروز رسانی آن است .جالب اینجاست که وقتی وب سایت شما برای گوگل و کاربران به عنوان وب سایتی بروز با محتوایی مفید شناخته شود، کار اصلی را گوگل به جای شما انجام میدهد و شما به ازای همان محتوای اصولی رتبه ی بهتری را دریافت میکنید. به یاد داشته باشید که تولید محتوای بیشتر دلیلی بر برتر بودن نیست! کاربران همیشه در جستجوی اصلاعاتی مفید و جذاب هستند.
دیدگاهتان را بنویسید