جدیدترین فیچراسنیپت ها در گوگل را بشناسید
حتماً شما هم در هنگام جستجوی عباراتی در گوگل به قسمتهایی با عنوان People Also Ask یا دیگران هم پرسیدهاند برخورده اید. فیچر اسنیپت ها قسمتهایی رزرو شده در صفحه ی اول جستجو هستند. این قسمتها اطلاعاتی در مورد عبارت جستجو شده میدهند و معمولاً در جایگاه اولین نتیجه جستجو نمایان میشوند. وب سایتهایی که محتوای ساختار یافته ای درباره عبارات جستجو هدف تولید میکنند و صفحات آنها در صفحه اول جستجو نمایش داده میشوند، شانس بیشتری برای قرار گرفتن در این قسمتهای رزرو شده یا فیچراسنیپت ها دارند. گاهی عبارت هایی مانند نام های تجاری شناخته شده چندین اسنیپت را به خود اختصاص داده و تمام صفحه جستجو را به خود اختصاص میدهند. در ادامه با انواع فیچراسنیپت ها و تأثیر آنها در سئو وب سایت آشنا میشویم.
مهمترین فیچراسنیپت ها در صفحات جستجوی گوگل
فیچراسنیپت های پشتیبانی شده توسط موتور جستجوی گوگل شامل اسنیپت های متنی، لیستی، جدولی و ویدیویی میشود. در ادامه با انواع این اسنیپت ها بیشتر آشنا شوید.
۱. باکس های متن و عکس
این اسنیپت ها در پاسخ به عباراتی که سؤالی هستند نمایش داده میشوند. بطوریکه متن در قسمت چپ و تصویر در قسمت راست قرار میگیرد. این نوع از اسنیپت ها ۷۰٪ تمام فیچراسنیپت را تشکیل میدهند.
۲. باکس های جدولی
برای قرار گرفتن محتوا در این اسنیپت ها ساختار داده باید شبیه به جدول داشته باشند. این نوع از اسنیپت ها تقریبا ۷٪ تمام فیچراسنیپت را تشکیل میدهند.
۳. لیست های ترتیبی
این باکس ها معمولاً در پاسخ به عباراتی از جمله دستور های غذایی، لیست بهترین ها و محتوایی که فرایندی را توضیح میدهند، نمایش داده میشود. این نوع از اسنیپت ها تقریبا ۱۸٪ تمام فیچراسنیپت را تشکیل میدهند.
4. لیست های بدون ترتیب
این اسنیپت ها برای معرفی روش ها و یا ابزار هایی هستند که ترتیب آنها اهمیتی ندارد.
۵. باکس های ویدیو
گوگل به تازگی بر روی محتوای ویدیویی بهینه سازی های زیادی را انجام داده و حالا اسنیپت های ویدیو پاسخ کاربر را در بازه زمانی محدود بصورت تایم لاین بر روی ویدیو نمایش میدهند. این نوع از اسنیپت ها بطور تقریبی ۵٪ تمام فیچراسنیپت را تشکیل میدهند.
چرا فیچراسنیپت برای سئو اهمیت بالایی دارد؟
روزانه تقریباً ۸٪ همه ی کلیک های کاربران بر روی لینک های صفحه اول گوگل، سهم فیچراسنیپت ها است. این باکس ها به اسنیپت های قوی نیز معروف هستند. چون چکیده اطلاعات را شامل میشوند. اسنیپت ها ۱۹٪ از صفحه جستجو دسکتاپ و ۵۰٪ از این صفحه در دستگاه های همراه را تشکیل میدهند. این یعنی یک فرصت خیلی خوب برای افزایش بازدید وب سایت شما. برای گوگل مهم نیست که وب سایت شما در چه جایگاهی از نتایج جستجو قرار دارد، اگر ساختار سئو و استفاده از کلمات کلیدی هدف را در تولید محتوا رعایت کرده باشید، محتوای شما در ساختار فیچراسنیپت ها قرار خواهد گرفت. علاوه بر پاسخ به نیاز کاربران بهینه سازی سئو نیز از مولفه های مهم در قرار گرفتن در باکس ها میباشد. برای تولید محتوای بهینه این مقاله را بخوانید.
کاهش نرخ CTR با قرار گرفتن در اسنیپت ها!
در کنار همه ی ویژگی های مهم فیچراسنیپت ها، معایبی نیز برای وب سایت شما به همراه دارند. درست است که کاربران اولین چیزی که میبینند اسنیپت ها هستند، ولی وابسته به ماهیت وب سایت شما ممکن است نرخ CTR یا متوسط کلیک کردن کاربران در وب سایت شما کاهش یابد. اما چرا؟ دلیل آن به هدف از ایجاد اسنیپت ها توسط گوگل باز میگردد. فیچراسنیپت ها با هدف نمایش مرتبط ترین پاسخ به جستجوی کاربران طراحی شدهاند. و وقتی کاربر جواب خود را بصورت متنی یا تصویری دریافت کند، امکان وارد شدن به وب سایت کاهش می یابد. از سوی دیگر اگر وب سایت شما تجارت الکترونیک در زمینه ی ارائه خدمات یا کالا باشد فیچراسنیپت ها میتوانند در افزایش بازدید و کلیک بسیار تاثیرگذار باشند.
مهمترین فیچراسنیپت ها برای کسب و کار در گوگل چیست؟
میتوان گفت Knowledge Graph یا گراف دانش در گوگل مهمترین فیچراسنیپت میباشد. گراف دانش معمولاً در جستجوی نام های تجاری، محصولاتی خاص، رویداد ها و .. در سمت راست نتایج جستجو نمایان میشود. گراف دانش اطلاعات کلی در مورد ماهیت عبارت جستجو شده به کاربران میدهد. به عنوان مثال گراف دانش نام تجاری اطلاعاتی از زمینه کار، سال تاسیس، پروژه ها یا محصولات به همراه عکس های ثبت شده در تجارت نمایش میدهد. از دیگر فیچراسنیپت های پر اهمیت برای کسب و کار ها Google Map Snippet است. اگر گوگل تشخیص دهد که کاربر به دنبال فروشگاهی میگردد، اسنیپت نقشه اولین چیزی است که گوگل در آن شعبه های مختلف فروشگاه را لیست میکند. Product Snippet از دیگر اسنیپت های مهم برای تجارت آنلاین است که در ادامه با آن بیشتر آشنا میشویم.
اسنیپت محصولات راهی برای افزایش فروش آنلاین
یکی از زبانه ها در صفحه جستجو، زبانه Shopping یا خرید است. در مقاله حمایت گوگل از تجارت گفتیم که گوگل چطور محصولات تجارت های الکترونیک را با توجه به عباراتی از جمله خرید و قیمت محصول به کاربران نمایش میدهد. اسنیپت محصولات نیز یکی از فیچراسنیپت هایی است که گوگل در آن اطلاعاتی از جمله قیمت محصول، تعداد نظرات ثبت شده و امتیازی که کاربران به محصول دادهاند را ارائه میکند. این اسنیپت بر خلاف دیگر انواع فیچراسنیپت ها فقط منحصر به یک وب سایت نیست و اطلاعات در این باکس از چندین وب سایتی که محصول را ارائه میدهند جمع آوری میشوند. این یک مقایسه میان محصولات را نیز پدید میآورد که دقیقا همان چیزی است که کاربران به دنبال آن میگردند. در اینصورت بازدید وب سایتهایی که در این ساختار قرار گرفته بطور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و موجب به فروش آنلاین محصولات میشود.
چطور وب سایت را برای فیچراسنیپت ها بهینه کنیم؟
محتوای صفحات وب سایت شما برای قرار گرفتن در یکی از انواع فیچراسنیپت ها نیاز دارند از لحاظ سئو و ساختار مطابق با این اسنیپت ها تولید شده باشند.به عنوان مثال برای قرار گرفتن در اسنیپت متنی که بیشترین سهم اسنیپت ها را به خود جذب میکند، عنوان باید سؤالی بوده و پاراگراف در جواب به آن بین ۴۰ تا ۶۰ کلمه باشد. برای ساختار دهی به اسنیپت های پیچیده تری مانند دستور های غذایی که علاوه بر ترتیب مراحل، مدت زمان تهیه و مواد اولیه را شامل میشوند می بایست محتوا در تگ های HTML مناسب قرار گرفته باشند.
هوش مصنوعی و آینده فیچراسنیپت ها در گوگل
۲۰۲۳ سالی است که گوگل تمرکز خود را بر استفاده از هوش مصنوعی در نتایج جستجو گذاشته است. اخیرا گوگل بصورت آزمایشی از CHATGPT در تولید اسنیپت هایی هوشمند استفاده کرده است. این اسنیپت ها توسط ربات هوشمند تولید میشوند. ربات هوشمند چندین وب سایت مرتبط با عبارت جستجوی کاربر را خوانده و متن هایی کاملاً جدید و با ارتباط معنایی بالا با عبارت جستجو ایجاد میکند. و این تنها یکی از قابلیتهایی است که هوش مصنوعی در تحول فیچراسنیپت ها دارد.
دیدگاهتان را بنویسید