گوگل اوپتیمایز یک آزمایشگاه عالی برای وب سایت
یکی دیگر از ابزار های رایگان گوگل برای افزایش سرعت وب سایت گوگل اوپتیمایز (Google Optimize) میباشد. گوگل با خدمت رایگانی که در این پلتفرم ارائه میکند، سعی دارد فعالیت مارکتینگ کسب و کار شما را بهبود دهد. گوگل اوپتیمایز یک آزمایشگاه عالی برای وب سایت محسوب میشود چون میتوانید تغییرات موردنظر خود را در محیطی آزمایشی بر روی وب سایت اعمال کنید و نتیجه آن را ببینید. هر کدام عملکرد بهتری داشتند، آن را بر روی وب سایت خود پیادهسازی کنید. اما چرا گوگل تصمیم دارد تا پایان امسال به فعالیت Optimize خاتمه دهد؟ با ما برای جواب آن همراه باشید.
هدف بهینه ساز گوگل چیست؟
همانطور که از نام Google Optimize مشخص است، هدف آن اعمال بهینه سازی بر روی وب سایت است. ابزارهایی که در این پلتفرم بکار رفته ماهیتی مشابه با گوگل آنالیتیکس دارند و رفتار کاربران و تجربه آنها را مورد آزمایش قرار میدهند. در گوگل اوپتیمایز میتوانید از داده های ابزار های وب مستر گوگل مثل گوگل آنالیتیکس، گوگل کنسول، گوگل تگ منیجر و … نیز استفاده کنید. از دیگر اهداف اوپتیمایز افزایش نرخ تبدیل یا conversion rate میباشد. با اصطلاح نرخ تبدیل قبلاً در مقاله remarketing در گوگل آشنا شدیم. افزایش این نرخ باعث میشود بازدیدکنندگانی که وب سایت شما را به هر دلیلی ترک کرده اند، دوباره به وب سایت شما بازگردند. برای آشنایی بیشتر با ابزار وب مستر گوگل این مقاله را مطالعه کنید.
خدمات رایگان Google Optimize برای وب سایت
آزمایش A/B Test یکی از خدمات رایگانی است که اوپتیمایز ارائه میکند. گوگل ادز و اوپتیمایز با هم کار میکنند. پس صفحات فرود تبلیغات را نیز میتواند برای جذب بیشتر کاربران بهینه سازی کنید. بهینه سازی نرخ تبدیل یا conversion rate optimization از دیگر خدمات گوگل اوپتیمایز میباشد. با Google Optimize میتوانید سود خود را از کسب و کار آنلاین افزایش دهید. دیگر خدمات رایگان گوگل اوپتیمایز را در زیر مشاهده کنید.
• آزمایش A/B Testing
• بهینه سازی نرخ CRO
• افزایش فروش وب سایت
آزمایش A/B بر روی وب سایت در گوگل اوپتیمایز
ظاهر وب سایت شما از نظر مخاطبان چطور بهتر به نظر میرسد؟ A/B Testing به شما اجازه میدهد ظاهر های مختلف را از دیدگاه کاربران مقایسه و ظاهری که کاربران تعامل بیشتری با آن دارند را بر روی وب سایت پیادهسازی کنید. آزمایش A/B همانطور که از نامش پیدا است نمونه های A و B از وب سایت را با هم مقایسه میکند. این روش یکی از بهترین راهکار ها برای برنامهریزی جهت تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ میباشد.
تغییر و آزمایش سایز بنر ها و حتی متن صفحات بدون کد
از مهمترین مزیت های گوگل اوپتیمایز تغییر همه آیتم های صفحه بدون نیاز به برنامه نویسی است. همه چیز در اوپتیمایز متغیر هستند. استایل هدر، تغییر سایز بنر ها و حتی متن صفحات را میتوانید بصورت کاملاً ویژوال تغییر دهید. شاید از خود بپرسید چرا تغییر المان های صفحه در تعامل کاربران تأثیر میگذارد؟ اگر تجربه کار با ابزار هیت مپ در گوگل آنالیتیکس یا HotJar را داشته باشید، میدانید که مکان هایی را در صفحه که کاربران بیشترین زمان یا کلیک را بر روی آنها داشتهاند، میتوان با رنگ بندی بررسی و تحلیل کرد. در آزمایش A/B هم درواقع همین اتفاق می افتد. ممکن است تغییر المان ها در صفحه باعث شود کاربر بیشتر جذب کلیک کردن بر روی CTA ها شود.
افزایش بازدید و درامد با آزمایش شخصی سازی تبلیغات گوگل
چطور میتوان با استفاده از گوگل اوپتیمایز درآمد وب سایت را افزایش دهیم؟ فرض کنید ماهانه صفحات وب سایت شما ۱۰ هزار بار دیده میشوند. اگر فرض کنیم ۲ درصد از بازدیدکنندگان نرخ تبدیلی به ارزش ۱۰۰ هزار تومان داشته باشند، مجموعاً ۲ میلیون تومان سرمایه را خواهند ساخت. اما اگر از گوگل اوپتیمایز استفاده کنید و نرخ تبدیل تنها ۱٪ بهبود یابد، سرمایه کلی ۱۰ هزار بازدید از ۲ میلیون به ۳ میلیون افزایش پیدا میکند. این یعنی فقط با افزایش نرخ تبدیل به ۳ درصد توانستید یک میلیون سود ماهانه داشته باشید. قطعاً این میزان با افزایش بازدید بیشتر خواهد شد.
افزایش سرعت دیجیتال مارکتینگ با تست صفحات وب سایت
آزمون و خطا همیشه جواب میدهد. اما اگر در فضایی واقعی این کار را انجام دهید، ممکن است هزینه های بالایی را در کسب و کار خود متحمل شوید. برگشتن از مسیری نادرست هم میتواند علاوه بر هزینه، زمان بر باشد. بهترین راهکار انجام آزمون و خطا در محیطی آزمایشی است. گوگل اوپتیمایز این فضا را برای کسب و کار آنلاین شما ایجاد میکند. با اوپتیمایز میتوانید بهترین مسیر برای دیجیتال مارکتینگ را انتخاب و روند مارکتینگ را سرعت دهید.
چرا گوگل قصد بازنشسته کردن Optimize را دارد؟
حالا که با ویژگی های Google Optimize آشنا شدیم، میدانیم که این ابزار چقدر به پیشرفت وب سایت کمک میکند. اما گوگل تصمیم دیگری دارد و تا پایان سال ۲۰۲۳ قصد بازنشسته کردن این پلتفرم را دارد. اما چرا؟ برای جواب به این سؤال باید به هدف اصلی گوگل از ایجاد گوگل اوپتیمایز که بهینه سازی وب سایت است، برگردیم. در سال ۲۰۲۳ گوگل تغییرات زیادی را انجام داده است. از تغییر مکانیزم جستجو و صفحات SERP تا معرفی ورژن جدید گوگل آنالیتیکس ( Google Analytics 4 ) و منسوخ کردن ورژن های قبلی آن و حالا نوبت به گوگل اوپتیمایز میرسد. شما میتوانید تغییرات گوگل در سال ۲۰۲۳ را در این مقاله بخوانید. گوگل با معرفی جدید آنالیتیکس قابلیتهای زیادی را برای کنترل رفتار کاربران بر روی وب سایت ارائه میدهد. در اینصورت دیگر نیازی به گوگل اوپتیمایز نیست و آنالیتیکس این امکانات را پوشش میدهد. برای آشنایی با امکانات جدید GA4 به این صفحه بروید.
بازار سئو را در تموک بررسی کنید.
تموک بیزینس اپلیکیشنی صنعتی و زنجیره از مواد، کالا و خدمات است که میتوانید انواع کسب و کار های مرتبط با نیاز های تجارت خود را در آن جستجو کنید و با تامین کنندگان و ارائه دهندگان خدمات بطور مستقیم ارتباط داشته باشید. همچنین میتوانید با استفاده از خدمات رایگانی که در سوپراپلیکیشن تموک ارائه میشود، کسب و کار خود را ارتقا دهید.
دیدگاهتان را بنویسید